Vad nytt på båtmässan?  
 
nr 12  1966
■■■ Nu är det så där igen. Man har varit på Båtmässan och går omkring och funderar över om man inte ska sälja kåken och bilen och frysboxen och köpa en Coronet Oceaner för 118.000 kronor och gå all sjöss för resten av sitt liv. Båtmässor är livsfarliga.
  Vad händer i båtbranschen? Jo, plastbåtarna blir dyrare och dyrare. Träbåtarna blir billigare och billigare.
    Motorerna blir starkare och starkare. När man harklar sej
och undrar vad man får ge för en 6 hästars snurra till ekan så tittar dom på en som om man just blivit utvisad från nåt u-land.
    Den värsta  guldgrävartiden
inom plastbåtsbranschen lär vara över, säjer dom som vet. Allmänheten har börjat kräva att även båtar av plast ska se ut som båtar och ha sjöegenskaper. Men alltjämt finns det personer i branschen som ställer ut flatbottnade snöplogar och begär 4.000 för dem.
    Cabinbåtarna börjar också
likna båtar igen efter att ha sett ut som glasskiosker från GB i flera år. Låg man tillräckligt länge vid bryggan i Saltsjöbaden så kom det alltid någon liten parvel som sträckte sej över relingen med näven full av småslantar och bad om en enkronas med mycket jordgubb.
  Principerna för inredningen av plastbåtarna tycks också ha stabiliserat sej. För tio år sen klädde man dem inte alls invändigt utan man hade en obehaglig känsla av att segla omkring i en blomlåda av eternit. Sen fick alla plastbåtsmakare för sej att man skulle klä båtarna med skinnimitation i plast invändigt. Det fanns båtar som var så överarbetade att man kände sej instoppad i en stor plånbok när man åkte i dom.
    De amerikanska plaståken firar de värsta inredningsorgierna,
i regel är dom möblerade som tandläkarmottagningar.
    Håller plastskroven för på
frestningarna ? Ja, numera lär dom göra det. Det var visst inte så enkelt med den saken för några år sedan. Söderlund i viken brukar berätta hur snopen han blev när han en sommardag på 50: talet låg och metade på grynnan vid Simpskallen. Söderlund knackade ur pipan mot babords reling och båten sprack! Söderlund fick hänga i knävecken över styrbords reling som den värsta seglare för att båten inte skulle ta in vatten. Han mötte en högsjöbåt i Strångsundet och svallen fyllde fickorna på Söderlund. Det var nätt och jämt att han höll sej säker under armarna.
    Fru Oskarsson på udden går fortfarande omvägar när hon möter Söderlund. Hon säger att
karlar som hänger i knävecken utanför båten och skriker »Jag ska mörda dej din djävul! Dem kan man inte lita på.
  Och jag minns väl hur det gick för den stackaren som köpte en Owen på en Stockholmsfirma för många är sen. Han kom Inte längre än till Blockhusudden. Där sprack botten. Han  mötte Vaxholmsbolagets Västan och dess aktersvall blev för mycket för den splitt nya plastbåten.
     Men sånt där hörde kanske till barnsjukdomarna. Personligen känner jag en plastbåtsägare som brakade rakt in i gråberget på Mörtö-Bunsö med tolv knop. Mannen själv hamnade längst in i förpiken under fördäck med ratten i händerna. Efter kom en termosflaska som träffade honom i korsryggen, Mannen trodde att det var blod, men det var varmt kaffe som rann omkring i båten. Och skrovet höll! Själva nosnocken blev förstås ramponerad, men några sprickor uppstod inte. Det var bara att lyfta på pirken, be berget om ursäkt och backa därifrån.
  Nyheterna på årets båtmässa är många.
    NK Kristensons »Rivalo» med
60 hk Renaultmotor med inu-drev blir förmodligen ett efterfrågat ekipage.
    AB Bergslagsbåtars Nora 17, en 5,20 meters glasfiberbåt med 110 hästars Volvo Penta Aquamatic och 140 liters bränsletank
 som fin ballast inbyggd i den skumfyllda dubbelbotten, verkar lockande. Priset håller sej nämligen omkring 17.000 kr.
    Evinrudes nyhet, den hopfällbara snurran, kommer förstås också att intressera en del.
Den är på 3,8 hk och 60 cm lång i hopfällt skick. Ett fodral som är vatten- och bensintätt, följer med. I färdigpackat skick ser det hela ut som en dammsugare och 995 kronor kostar klabbet. Det gäller bara att se upp så att man inte tar fel och sitter ute i skärgårn med dammsugaren i båten medan frugan försöker göra ren lägenheten med aktersnurran.
    Vad ska man säja om Monark- Crescentkoncernens lilla överraskning, ekipaget Avant 500 Racer? Det är en smal cigarr på 5 meter med en eller två inu-motorer för 15.200 respektive 22.000 kronor. Till det yttre verkar båten vara ett återfall i 20-talets ideal för snabbgående båtar. Det var på den tiden då skärgården trafikerades av dessa långa smala farkoster som var
så ranka att dom slog runt när man ställde ifrån sej en pilsner. Föraren sitter i nån slags astronautstol mitt i båten. Det ska bli intressant att se den i sjön när isarna gått upp.
    Apropå is så kan jag rapportera att jag alltjämt håller tummarna för gumman med bruna påsen som varje förmiddag och eftermiddag korsar den anfrätta isen på Klara Sjö. I dag hade hon en hund med sej som gick före och kände efter om isen höll.  
    Det hela påminner om den gamla historien om rospiggen som sände gumman över vårisen in till spritbolaget i Norrtälje. Han skickade med henne ett meddelande till spritbolagschefen. Där stod: »Ge mej fyra liter Renat. Pengarna kommer senare. Vågade inte skicka dom med gumman i dag, för isarna är inte att lita på».