MG T-serien           
  
Länkar till modellsidor: 
MG TA 1936 - 1939, MG TB  1939, MG TC 1945-1949, MG TD 1949-1953, MG TF 1953 - 1955
      

                         
MG TA 1937 (klicka för större bild)
    MG TA Midget, presenterades under våren 1936 som ersättare till MG PB. Den var till största delen en vidareutveckling
av PB:modellen och innehöll många nya komponenter, som främst hade lånats från Morris. Den var både rymligare och snabbare än företrädaren och hade 76 mm större spårvidd och 180 mm längre hjulbas.
Den tidigare motorn, med överliggande kamaxel, hade nu bytts mot en fyrcylindrig motor med
toppventiler, som också lånats från Morris 10. Den stora skillnaden var nu de dubbla SU-förgasare och en modifierad kamaxel. Cylindervolymen på 1292 cc gav en effekt på 50 hk vid 4 500 r/m.
Den fyrstegade växellådan hade nu blivit synkroniserad och topphastigheten uppgick till, nästan 130 km/h, i standardversionen.
0-60 mph tog bara 23,1 sek.
Andra nyheter var hydrauliska trumbromsar och förbättrad fjädring, vilket gjorde bilen avsevärt mer komfortabel och lättkörd.
Priset på hemmamarknaden var överkomliga
£222 och det producerades drygt 3.000 exemplar av den här modellen. Det finns 28 kända bilar i Sverige.                                       Länk till: MG TA 1936 - 1939

                                                                         
MG TB 1939 (klicka för större bild)

   MG TB Midget, introducerades år 1939. Den var i stort sett lika som TA, men var utrustad med en ny större motor på 1250cc. Även den här motorn hade lånats från nya Morris 10 och kom att bli känd som XPAG.
Den producerade 54,4 hk vid 5.200 r/m och var förbättrad på många punkter, vilket gjorde den mer tillförlitlig än sin föregångare. Växellådan hade förbättrad synkronisering och lite annan utväxling mot tidigare. Topphastighet 140 km/h.
När kriget bröt ut, avbröts produktionen. MG flyttade då fokus till att producera utrustning för militära ändamål.
Det tillverkades endast 379 exemplar av TB, varav 8 bilar finns i Sverige.
                                                                       
Länk till: MG TB  1939

                                                                         
MG TC 1949 (klicka för större bild)

     MG TC Midget, introducerades i slutet av kriget. Detta var i huvudsak en TB med mycket få ändringar. Chassiet var i stort lika som TB, men hade en del förbättringar av fjädringsupphängningen. Motorn var den redan nu kända XPAG enheten på 1250 cc. Torrlamellkoppling och fyrväxlad synkroniserad låda var också samma som i TB.
10.002 exemplar tillverkades från november 1945 till december 1949, varav 108 bilar finns i Sverige.
                                                                        Länk till: MG TC  1945-1949

                                                                          
MG TD 1953 (klicka för större bild)
   MG TD Midget. År 1949 ryktades det om att TC skulle ersättas med TD Midget. Många befarade att det skulle sätta punkt för Midget-epoken. När den presenterades, visade den sig utseendemässigt vara ganska lik alla tidigare Midgets, men den var mycket olik rent mekaniskt.
Den hade ett helt nytt robustare chassi och en oberoende fjädring med dubbla spiralfjädrar fram. Även kuggstångsstyrning var en nyhet. Fordonen var vänsterstyrda som standard. Motor och växellåda var identiska med TC. Hjulen var pressade 15 tums stålfälgar, vilket skiljde sig en del från de tidigare 19 tums ekerhjulen. Karossen blev lite bredare och rundare i formerna
och för att uppfylla nyutvecklade säkerhetskrav och förordningar, blev TD:n utrustad med stötfångare både fram och bak.
En Mark II-version med kraftfullare version av XPAG motorn, blev också tillgänglig. Den hade större förgasare och ett högre kompressionsförhållande, vilket producerade hela 57 hk.
Bilen blev nu mycket bekvämare, med bl.a. skålade säten vilket gav en mycket förbättrad körställning mot de tidigare modellerna.
Under den fyraåriga produktionen tillverkades 29.664 exemplar av TD:n. Precis som TC, blev många av TD Midgets exporterade
till USA.

Det finns 173 kända TD i Sverige.                      
Länk till: MG TD  1949-1953

                                                                           
  MG TF 1954 (klicka för större bild)
   MG TF Midget, introducerades 1953. I huvudsak var det samma tekniska lösningar som på TD, samma typ av chassi, fjädring, bromsar, styrning, motor och växellåda. Karossen var lägre och med mjukare former än TD:n och strålkastarna var inbyggda i framskärmarna. På grund av de usla försäljningsframgångarna tvingades MG att göra snabba förändringar och det framtvingade en större motor på 1466 cc. Modellen kallades för TF 1500 och fick en topphastighet på 142 km/h.
Det tillverkades 9.600 exemplar varav 3.400 av TF 1500.
111 kända exemplar finns i Sverige, varav 11 st TF 1500.
TF kom att bli den sista modellen i T-serien. I maj 1955 gick en epok i graven och ersattes av MGA.
                                                                        
Länk till:  MG TF 1953 -1955


Länkar till modellsidorna: MG TA 1936 - 1939
                                      MG TB 1939
                                      MG TC 1945-1949
                                      
MG TD 1949-1953
                                      MG TF 1953 -1955