Med Petterssonbåt i Roslagsloppet! 
   
        
 

 
nr 34 1968        
■■■
SE ställde upp i Roslagsloppet med en båt från 1923. Båtarna från 1968 strejkade brann och sjönk och bar sej illa åt. Men mellan vraken och brandhärdarna tuffade vi upp mot Öregrund med 10,2 knop och gick i mål på tiden 11 timmar och 48 minuter. En som körde på 2 timmar och 44 minuter pressade sej före och vann.
   Vi åkte Roslagsloppet med en Petterssonbåt från 1923. Vasaloppet har ju sina blåbär, de där rundmagade motionsdisponenterna som kommer instakande i Mora strax innan dom stänger på krogen, så varför skulle inte också Roslagsloppet få sina?
    Den 45 år gamla racerbåten med en 20 hästars Penta A4B tillryggalade de 120 distansminuterna Stockholm - Öregrund på 11 timmar och 48 minuter,
 men då fick vi pumpa som dårar, för hon tog in vatten både fram och bak. Årets totalsegrare i Roslagsloppet använde 2 timmar och 44 minuter och satt på krogen och tog in vatten och var ganska mätt när vi kom fram.
■  "Duett" heter Petterssonsbåten som en gång ägdes av bilskoledirektören Albert Hall. Enligt uppgift ska den ha byggts om till racerbåt i Finland och trimmats upp till den hisnande toppfarten 18 knop, vilket var tillräckligt för att Albert Hall skulle köra skinnluvorna av de flesta motorbåtsförarna i skärgårn på 20-talet. Nuvarande ägare är byrådirektör Sten Larell i Vaxholm, och med Stellan Hellgren, den navigerande lantbrukaren vid sjökortet, startade vi från Skeppsholmen ett par timmar före de andra förarna i Roslagsloppet och följde bana de 23 landmilen upp genom skärgården. Här har ni loggboken:
    08.3O   Start från Skeppsholmen. Grabbarna i depån skriker: Kör inte så fort, ni river upp svall! Larell pyser av stolthet vid de orden.
    08.54    I höjd med inloppet till Skurusundet tutar Waxholmsbolaget för omkörning. Vi gör 10.2 knop. Waxholmsbolaget 13.
    09.24    Navigatören rapporterar att motorn knackar en aning och inte går som den ska. Vi har matat den med bensin dagen till ära, men det är alltjämt fotogen kvar i tanken. Navigatören: De här högtrimmade motorerna är lite känsliga. Han gör just nu 750 varv i minuten!
    09.58   Vi löper in i Oxdjupet lossar snöret kring ett skåp och si, dörren öppnar sej då automatiskt så att vi kan komma åt instruktionsboken. Oljemanometern står och slår och boken säjer att “då bör olja påfyllas”. Man lyfter helt enkelt bort ventilkåpan och häller olja över ventilernas vipparmar. Det ryker visserligen som en majbrasa, men motorn slickar tacksamt i sej oljan och sväljer ner den i vevhuset.
    Sen rör vi om i bensintanken med navigatörens promenadkäpp och vinner en knop i fart.
    10.22   Vid Brödstycket korsas vår färd av en ombyggd fiskesmack som in viker en tum fast han har väjningsplikt. Han tutar i stället. Såna, kom vi överens om, ska man dra in sjökortet för.
    11.00   Vi rundar Trälhavsgrunden, publiken börjar samlas och ankrar sina båtar. Med kyckling mellan tänderna, Tuborg i vänsternäven och högra nypan på länspumpen stånkar vi vidare mot det stora området mellan Ljusterö och Möja där navigeringen är fri och hemliga kontroller ska finnas. Tankern “British Gunner” gör ett ryck och kör om oss vid Sandö sugga. Allmogen på stränderna hejar på oss och vi försöker pressa motorn till 800 varv, men då pajar varvräknarvajern och mätaren dör.
    11.58   Just som vi passerat Gällnönäs brygga på väg ut mot Möja, kommer det första fältet snurror rusande mot Hemliga kontrollen. Den första vi ser är 35 Svenungson och Kenneth Ivarsson. Folket på kobbarna applåderar fortåkarna och skrattar åt oss, vi förstår inte varför. 
    12.32   brakar det till ute på havet norr om Möja. Anton Petersen från Köpenhamn är ute och åker med 450 hästkrafters Chevrolet där bak. Han startade 3 timmar och 10 minuter efter oss! Vi tar oss en pilsner och kommer överens om att tala med Moltas om danskarna.
    12.35   Fartduell på vattnet. Fjolårssegraren Sigurd Isacsson, jagas av Lars Boghammar och det låter som ett bröllop mellaan två reaplan. Strax efter kommer Åke Westerlund, han som skulle ha Lill-Babs som navigatör. Hon är inte med. Har han tappat tjejen? Eller ligger hon på durken och skriker på mamma?
■   På vägen upp mot Vidinge och Kudoxa blir vi omkörda av alla de 149 tävlingsbåtarna. Somliga styr rakt på oss så att vi blir riktigt hjärtängsliga. Hasse Johansson i en Ockelbo T16 hoppar på våra aktersvall så att stäven pekar rakt mot skyn. Vi fruktar att han ska klappa oss i roten med kölen. Strax efteråt kommer en galning till Stickan Andersson från Bromma i en Gilbert Yacht. Han går så nära att vi funderar på att lägga ut fendertarna. Vi får tala med Stickans mamma om Stickan.
    13.10   Vid kontrollen vid Angedrommen söder om Svartlöga, försöker en funktionär vifta bort oss från banan. Vi ska tala med funktionären om vördnad för gamla racerbåtar.
■   Vi sätter kurs mot Rävsnäs där det enligt sjöportskortet ska finnas bensin.
    15.02   Vi är i Rävsnäs men inte han som säljer bensin. Han la av för flera år sen. Vi går vidare not Gräddö.
    15.20   Vid Gräddö står Carli Tornehaves jättestora Solöbåt i lågor, startmotorns gnistor har tänt bensinångorna i motorrummet och ingen eldsläckare i världen hjälper. Vi tankar 120 liter själva, blundar och startar igen, med ett ryck i veven.
    16.30   Vi passerar ut ur Norrtäljeviken och styr kurs norr ut mot Väddökanal. Det går inte fort det här. Ska vi hinna in på Öregrunds stadshotell innan dom stänger?
    16.52   Vi får sällskap med bröderna Stenings båt som har 350 hästar Chevrolet i sej. Vad har dom sysslat med? Dom skulle ha varit i Öregrund för länge sen.
    17.10   Vi kör om tre kor i Väddö kanal. Dom drar sej undan. Någon ombord förmodar att dom är skygga därför att det hänt något år att någon deltagare drejat bi och mjölkat sej ett glas middagsmjölk i öskaret.
    Motorn arbetar alltjämt fint, men varvtalet behåller den för sig själv.
    17.57   Trästa färja, 25 distans minuter kvar och det börjar lida mot kväll. Vi får låta bli att diska plasttallrikarna på utsidan av båten. Det bromsar ner farten två knop.
    18.15   Vi ser Grisslehamn akter över. Vattnet ligger nästan blankt. kvällssolen glöder i sommarstugornas fönsterrutor, motorn morrar förnöjt och navigatören pumpar som en liten jäkel.
    18.53   Det skymmer på. Hallstaviks skorstenar skymtar i silhuett vid horisonten. Då och då möter vi tävlingsdeltagare som varit i Öregrund och gått i mål och köpt Aftonbladet och vänt. Blaserade killar i den här sporten!
    19.10   Det börjar skymma på, men vi tänder inte lanternorna än, för generatorn har pajat och laddar inte, och vi måste spara batteriet, bränslepumpen är elektrisk. Det börjar kännas lite ensamt på fjärdarna.
    19.45   Solen går ner, fyrarna blinkar, lanternorna blinkar, stjärnorna blinkar, allting blinkar utom kräftlyktorna i Öregrund. Och så är det snålkallt. Daggen lägger sej och sjökorten blir svårhanterliga. Det känns som att spela poker med ostskivor Och inte kan man springa omkring och värma sej heller. "Duett" är 1.20 m bred. Det ska dock påpekas att hon är förvånansvärt stadig. Det finns Petterssonbåtar så ranka att om man drar ut en oxeltand så måste man ta ut den på andra sidan också för att inte slå runt.
    19.52   Ljusen från Öregrund dyker upp! I inloppet möter vi Christer Westholm på hemgående i sin Weedo GT. Sist vi sågs var klockan 13.10 vid Angedrommen.
    20.05   En sista oljepåfyllning för manometern börjar vifta med nålen. Kapten Larell säjer: Har vi minskat någon knop eller är det jag som har blivit fartblind?
    20.18   I mål! Vi hurrar för den resan när vi är i Öregrund. Men det är båtar här före oss. Trots att vi bara är 1.20 breda så tränger två Chris Crafter lite grann kring höfterna när vi kilar in oss till en brygga.
■   Men den 45-åriga Petterssonbåten har klarat det! Huvudsaken är ju inte att komma först utan att komma fram, brukar disponenterna i Mora säja innan dom bärs in på sjukstugan.