Renault 4 L!
   SE-special: Gits Olsson  
nr 12 1962        
••• Min vårförälskelse heter Renault 4 L och är en bil.
    Ni kanske frågar varför jag förälskat mej i just den bilen. Jo, därför att den bilen är det vettigaste som hänt i bilbranschen sen Volkswagen kom. Länge ropade vi efter en billig och ändamålsenlig bil, en transportmaskin med motor, kaross och fyra hjul och inget annat, en bil att shoppa i, en bil att köra snoriga ungar i, en bil för oss radhusmänniskor att frakta blommor gräsklippare och gräsmatt
sgödning i, en bil som man inte behöver vara rädd om, en korsning mellan jeep och familjebil, en bil som inte fastnar så fort det faller en decimeter snö och inte fryser så fort det blir tio grader kallt. Kort sagt: En funktionell bil.
    Och Renault 4 L är äntligen en bli som fyller de flesta av de kraven. Är'e unnerlit då att en längtar ätter’a? Jag lånade ett exemplar och provade det i fyra dagar.
•   Är den vacker?
    Nej, jag har sett vackrare. Pinin Farina skulle falla i gråt.
•   Är den stark?
    Nja, 26,5 hästkrafter. Den har en fyrcylindrig liten motor, treväxlad låda och man växlar den med en rolig paraplykrycka mitt i instrumentpanelen. Men den är framhjulsdriven och har små hjul (man kan ha dom till askkoppar när dom blir slitna) så den tar sej fram överallt. Jag prövade den i Fiskartorpets slalombacke och kärran tuggade sej uppåt med envisheten hos en terrier som anar ett köttben på krönet. Fast vi kom aldrig till krönet, för det kom en skidlärare och sa att det var ett jäkla sätt att köra bil uppför slalombackar.
•   Terränggående, alltså?
    Javars, den ligger 2 dm över marken vid full last, har plant underrede och klarar vanlig skogsmark. Att den är så rolig att köra i terräng är väl främst fjädringens förtjänst. Nu skulle jag för min del inte köpa en sån här bil för att åka i skogen med. Men egenskaperna kommer väl till pass på dåliga vägar om sommaren. Jag prövade den på en sönderkörd länsväg med ideliga »tvättbrädor» de fyra hjulen hoppade som arga känguruungar mellan groparna men karossen flöt fram som en mjukt gungande flotte.
•   Kylning och värme då?
    Man behöver aldrig byta kylvatten. Kylvätskan är påfylld en gång för alla. Ett expansionskärl sörjer för lagom vätskenivå i radiatorn. När vätskan utvidgar sej, går en del ner i kärlet. När motorn blir kall och vätskan drar ihop sej, sörplar motorn i sej vätskan igen... Värmen är fruktansvärd. En fläkt, som dånar som ett lokomotiv, håller på att blåsa hatten av en.
•   Driftskostnader?
    Den drar inte stort mer än en reservoarpenna, 0,6 liter per mil. Inga rundsmörjningar. Oljepåfyllning var 500:de mil.
•   Vägegenskaper, snabbhet?
    Renault säjer att den ska gå opp 105 km/tim. Det gör den nog också om den får ett län med bara nerförsbackar att ta sats i. Men 90—95 spinner den som en belåten katt... Vägegenskaperna är toppen. Motorn driver framhjulen, det är bara för en själv att hänga med och bakvagnen får följa med vare sej den vill eller inte.
•   Utrymme och komfort?
    Utmärkt fyra fullvuxna gubbar med hatt sitter bra på gummistoppade stålrörsfåtöljer. Ska man köra stora grejor, kastar man ut två av gubbarna, lossar baksätet med en vingmutter och gör en skåpbil av det hela. 300 kilo kan man lasta i förutom sej själv. De har 5 dörrar, så den är ganska lättlastad.
•   Priset?
    6.000 riksdaler, d. v. s. 7.640 kr på gatan. Man får två sådana här för den summa som en Volvo Amazon eller en Mercedes 190 eller en Kapitän kostar.
•    Har den någon framtid i Sverige?
    Ja, folk börjar alltmera komma över det där att köpa bilar som ska vara skrytmonument över den egna standarden. Folk bor allt mera i enfamiljshus och måste ha oömma bilar för transporter. Folk börjar så smått inställa sej på att skaffa sej »andrabil» utöver skrytbilen. Den är vidare en bil som alla nybörjare kan backa. Inga flyglar utanför. Stora fönster runt om. Och får vi en generell hastighetsbegränsning i landet, ja då har den ännu större chanser.
    För det är som sagt den vettigaste bil som nått oss sen Volkswagen debuterade på 40-talet. D. v. s. någon riktig bil är det ju inte. Men den är riktig!