ROSLAGSLOPPET. . .
      
nr 33 1967
•   Det var inget hårt Roslagslopp i år, totalsegraren Sigurd Isacssons rekordgenomsnitt 47,05 knop skvallrar om det. Ändå var det bara 1OO båtar av 138 startande som fullföljde. Varför?
    Svar: Roslagsloppet är ett hårt lopp även om hela Roslagen ligger som en dunkelblå vindstilla fjärd.
•   Det är fyra faktorer som ska klaffa för dom som ställer upp i det här sammanhanget.
1. Motorerna ska hålla. 
2. Man måste kunna navigera.
3. Man ska köra som folk.
4. Öregrund ska ligga där det låg i fjol.
•   Under punkt 1 klickade det mest:
•   Åke Westerlund, de här loppens nestor, fick motorhaveri på sin Coronet Daycruiser i Furusund. 
•   Picko Troberg gick på två burkar halva sträckan.
•   En som hette Nathanson tappade motorn redan i Finnhamn.
•   De ompratade Boghammar båtarna, dessa jättelika motoriserade planteringsspadar i aluminium som är goda för farter upp till 60 knop, råkade ut för malörer alla tre. Pia Boghammars “Låt mej få dansa” tog in vatten, Ulf Boghammars “Mirage” körde sönder kolvarna och Sven Zettergrens “Speedy Gonzales” — segrare i fjol — fick såna vibrationer i stödlagerbocken att ett hål slets upp i botten samtidigt som ett av propellerbladen sprang av. Båten fick fiskas upp med lyftkran i Öregrund, ungefär som man lyfter ut en hundvalp som kissat på sej, fast tvärtom.
•   Punkt 2, man måste kunna navigera. I år överraskades förarna av en mjölktjock dimma norr om Blidö. Det var inte nog med dimma, det regnade. Alla förare, som körde efter gula kartan i telefonkatalogens Stockholmsdel, föll bort här.
    Sigurd Isacsson hade sin påbyggda Smuggler utrustad med en gummiupphängd off shore kompass och hittade rätt på metern. För andra, som körde efter billigare kompasser, snurrade nålen, störd av motor och vibrationer i skrovet. Värst var ändå regnet. När man rusar fram i nästan 50 knop, ser man inget genom vindrutan. Man måste ha ansiktet ovanför för att få sikt. I den här farten känns då regnet som att kvarta över hos en fakir med ansiktet mot spikmattan. Är det samtidigt lite sjö så att båten slår i vågorna, så är det vid framkomsten till Öregrund en smak- sak om det är i ansiktet eller i ändan man är mest blåslagen. Killarna som kör dom små lätta båtarna uppges stå på händerna i tio minuter när dom kommer fram för att njurarna ska beredas tillfälle att rinna upp ur stövlarna.
•   Punkt 3, man måste köra som folk. Eric Hyrwall, båtsportens egen lille festlige Nacka, har knappt ett ben helt i kroppen och har slitit ut tre navigatörer hittills i år. (Det var han som i fjol flög ur båten som en munter champagnekork medan båten stack vidare och fick bordas och stoppas av en medtävlare.) Han kom i år till Öregrund som överlägsen klassegrare i sin Finmar och firades. som hjälte.
•    — Hade 45 knop i snitt, men det hade blivit 48 om jag inte haft mackel med avgaserna, sa han. Avgasslangen gick av, sittbrunnen fylldes av rök och kylvatten och navigatören låg och plaskade som i ett badkar. Men det gick ingen nöd på'n för vattnet var ju tempererat. Det var bara det att jag måste slå av på farten medan han fixade slangen.
    Hyrwall var glad ända till kvällen, när juryn hade sammanträtt. Då visade sej att han hade kört en aning för fort på hastighetsbegränsat område. Karln var diskad och dan förstörd. Man måste köra som folk.
•   Punkt 4, Öregrund ska ligga där det låg i fjol. På den här punkten brukar det inte missas så mycket. Men tävlingsledningen har placerat ut ett antal bojar som varje ekipage måste runda två varv innan det flaggas i mål. En boj som låg i motljusdiset mot Djurstens fyr observerades inte av ett flertal förare som fick göra extra varv för att reparera slarvet. Det har sina sidor att komma dansande i hundra knyck över vågorna och samtidigt blixtsnabbt skaffa sej en klar överblick över banans sträckning. Vore fältet fritt skulle det gå lättare, men hela Öregrunds- grepen är vid såna här tillfällen fylld av åskådare i civila båtar som förarna får kryssa emellan. Man bör kunna kräva av tävlingsledningen, att den till nästa år ser till att förarna får ett rent hav i stället för ett rent helvete när dom ska i mål. Priset tog en tämligen intoxikerad för att inte säja stenfull kille i segeleka som korsade banan 200 meter före mål. När han bordades av en funktionärsbåt sa han: 
    — Åkej, kapten, de ska vara ordning på tävlingen. Säj mej bara en sak. .. - hick... hur ligger jag till?
•   Roslagsloppet blir en värre folkfest för varje år som går och har väl redan passerat Vasaloppet i fråga om publiksiffror. Startområdet på Skeppsholmen och målet i Öregrund är dock de observationspunkter som man har största glädjen av. Redan förarnas ekipering är en fest. Flertalet uppträder varje år lika käckt vid starten i dessa motoroveraller som någon vansinnig person konstruerat. Eftersom plaggen bl a förutsätter att bärarna ska vara något slags biologiska mirakelindivider som kissar endast onsdagar och fredagar, brukar de bli avkrängda på ett tidigt stadium. Öjesten från Expressen demaskerade sej redan i Furusund och anlöpte Öregrund i kavaj och slips, varmt applåderad av folk som gillar att det är stil på båtsporten. Picko Troberg uppträdde i årets vackraste svid, gul jacka, gula hängselbyxor med söta knäppen under hakan. Han såg ut som en korvgubbe från postverket.
•   Medan man väntar på båtarna i Öregrund, kan man kolla de amerikanska sjöhjältarna. Dan efter Roslagsloppet åks det ju ett Getinglopp och här ställer det upp en massa bahamabruna Johnny Weisemüllers som inte gör nåt annat än tuggar tuggummi och reser jorden runt för att detta i havslopp med monstrum till båtar med tre 110 hästars Mercury där bak. Varmt beundrad av det kvinnliga Öregrund spatserade en Weissmüller omkring på kajen och tittade sej sökande omkring. I ett svagt ögonblick trodde man att han spanade efter en lian att hoppa opp och skrika i. Men det var kranbilen han sökte. De här havsvidundren måste ha lyftkran för att komma i och ur spat. Off shoreklassen är en strapatsrik och farlig lek. Då och då, säjs det, säjer det pang nånstans inne i vidundret och Weissmüllern kastas ut i havet. Men i allmänhet flyter dom på tuggumina.
    Båttävlingar är spännande saker.