Så gick vi över till höger! 
  
 
 nr 36 1967        
■■■
Säja vad man vill om högertrafiken, men den blev snabbt populär, det var knappt någon som körde till vänster.
    Det var en som försökte i Gagnef i Dalarna. Han hann bara något hundratal meter innan det small. Polisen fann att föraren var en av de fullaste personer som någonsin suttit bakom en ratt.
RINGMUR AV PLÅT
■   En rykande ringmur av plåt omgav Stockholm vid 14-tiden på söndagen, en kvarts miljon förortsbilister täppte till alla infarter i väntan på att få stanna in i centrum. Det var det nya slaget om Brunkeberg. Vid Norrtull stod konstapel Johansson med 50.000 man. Vid Skanstull stod konstapel Karlsson med 60.000 man. Konstapel Persson med två divisioner ryckte an från Roslagstull. I hundratusentals bilar dracks det kaffe ur termos i väntan på stormningssignalen. Målet för de bilburna trupperna var Stockholms cityområde. Konstaplar, hemvärnsgubbar med nyputsade skidskyttemärken, nystärkta lottor, kortkorta flickscouter, allvarsamma rödakorsare... ja, överhuvudtaget alla som kunde säja “Stopp där” hade mobiliserats för att hålla slagfältet fritt. Tiotusentals fotgängare radade upp sej på trottoarerna och balkongerna och hustaken, alla förväntansfullt avvaktande de kommande smällarna. Världspressens fotografer hängde i knävecken på fasaderna, ett bra fönster på andra våningen betalades med en tia och en kille från Hamburger Abendblatt blev stampad i roten när han försökte äntra en lyktstolpe, där det redan satt en japan med teleobjektiv. Han påstod sej ha köpt stolpen av UPI.
■   Priset tog en man som filmade och styrde på en gång från en gammal paketcykel. Frågan var vilken som var knarrigast, kameran eller cykeln. För ett ögonblick höll hela Kungsgatan andan, det var när killen höll på att köra rakt ner i tunnelbanan. Men i sista minuten upptäckte han faran och gjorde en gir som skulle ha fått nådigt bifall av Owe Fundin. Mannen försvann neråt Vasagatan under applåder. En gammal biospringare bland publiken sade sej känna igen filmfotografen. Det var den gamle Paramountjournalsfotografen i filthatten, han som vevat “Ser och hör allt” i förtexterna sen 1921!
ETT MIRAKEL!
■   Sen kom dom, de rullande, rykande legionerna från norr, söder och väster, stödda av stödtrupper i Cabrioleter från Östermalm och Lidingö. Den tiotusenhövdade publiken stoppade fingrarna i öronen. De nervklena blundade. Då inträffade miraklet! Ingenting hände! Ingenting!
    Helt plötsligt befann sej legionerna från Skanstull vid Norrtull. Och de tappra trupperna från Roslagstull stod ute vid Skanstull och letade efter en plats att vända på. Trupperna anföll från alla håll, körde om varandra och kvar mitt i Kungsgatan stod konstaplarna och vågade titta igen.
■   Frånsett mindre missöden flöt plåtgröten sakta men störningsfritt genom stan. En raggare, som fick punktis mitt på Kungsgatan, fick fyra poliser och femton fotografer på sej. Snabbare har väl aldrig ett hjul blivit bytt. Att bilen bestod mer av Plastic Padding än plåt fäste konstaplarna för dagen inget avseende vid.
    Istället för kaos och blodvite och tjutande sirener blev det en leende övergång till H. Små tragedier utspelades visserligen, men med det allmänna leendets hjälp vändes de i sol och frid.
HJÄLP!
■   På Arsenalsgatan var det t ex en gubbe som skulle hasa sej över till höger sida för att stiga ur sin bil där, men efter som han var lite rundnätt så fastnade han på halva vägen och måste skrikande anhålla om hjälp hos förbipasserande fotgängare. Man hjälpte med någon möda mannen ut, det visade sej att svångremmen hade lagt sej kring växelspaken. Det får nog bli en kärra med automatlåda nästa gång
■   På Slussen var en familj i blå Opel som missade Götgatan och kom upp på Hornsgatan i stället. Hustrun, som körde, kom då på en djärv idé, hon började vända bilen mitt på Hornsgatan, tvärs igenom fyra filer! Alla filerna stannade, alla bilister log och vinkade och gjorde sitt bästa för att underlätta manövern. Om tanten kört på det viset nån gång i förra veckan hade medtrafikanterna slagit Opeln i flisor för henne.
FRÅGA I RIKSDAGSHUSET
■   Lars Skiöld, trött men belåten högergeneral, fick tusen och en fråga av utlandsjournalisterna i presshögkvarteret i riksdagshuset. En fråga löd:
    — Kommer antalet barnafödslar att öka nio månader efter dygnet H?
    Skiöld bad att få hänskjuta frågan till skolöverstyrelsen. Dess representant, skolrådet Maj Bosson Nordbroe, sa:
    — Jag tror i min tur att frågan borde gå till Medicinalstyrelsen. Inom skolan har vi inte vidtagit några särskilda arrangemang.
FRÅGA I NATTEN
■   På lördagskvällen ringde en dam Stockholmspolisen och sa:
    — Min man ringer från Linköping och säjer att han måste stanna kvar över natten, därför att högeromläggningen hindrar honom från att köra hem. Är det sant?
    — Nej, sa polismannen, han hinner ledigt köra de 23 milen hem.
    Att poliser ska vara så grymma. . .
DU, DE E HÖGER!
■   En kvart i sex på högerdagens morgon kom en norsk långtradare dånande i full fart på vänster sida på E 4 mellan Haparanda och Luleå. En vägjobbare satte efter honom i sin egen bil, stoppade honom och sa:
    — Du, de e högertrafik i Sverige nu!
    — Det har jag inte hört ett ord om, sa norrmannen, tackade och fortsatte på rätt väghalva.
INBROTT I FINKAN
■   I Karlskoga började dagen H med ett inbrott i finkan! Trafikkonsulent Rolf Svedlund hade tappat nycklarna till finkan och eftersom lokalen tjänstgjorde som H-centrum och Svedlund måste in för att kunna besvara allmänhetens telefonförfrågningar om trafikomläggningen, så fanns det inget annat att göra än ett regelrätt inbrott.
■   MÅLILLA: Den enda kommun i landet som satte sej på tvären när det gällde kostnaderna för H-omläggningen, var den kommun i Kalmar län som var först klar med omskyltningen.
■   KALMAR: En reporter på en Kalmartidning var nära att skrämma slag på sina kolleger, när han rapporterade att han på E15 hade smällt ihop med en riktig gröngöling som kom farande från vänster. Oron lade sej när reportern halade upp en papperspåse innehållande en stendöd gröngöling.
■   ÖREBRO: En äldre man kastade vid femtiden på morgonen sin cykel framför tåget så att den krossades. Han förklarade att han gjorde det som en protest mot högertrafiken.
■   RONNEBY: Polisen måste säja nej till en man som ringde klockan 08.00 dagen H och undrade om han kunde få cykla till vänster på dispens emedan han inte hunnit lära sej det här med höger.
HUNDEN DÅ?
■   ÖRNSKÖLDSVIK: På Ulvön, surströmmingsön, blev övergången till höger ganska enkel. Det finns bara tre bilar på ön. Två av bilägarna befann sej på fastlandet dagen H. Den återstående, fiskaren Fritz Vågberg, gjorde den första högerresan på ön. Han körde de två kilometerna ner till sjöboden med sin bil. Sa när han kom fram:
    — Man får vara försiktig med mötena!
■   KARLSTAD: En herre ringde polisen och undrade om det var tillåtet att gå ut med hunden på dagen H. . .En blivande fader ringde BB och bad få leverera sin fru redan på lördagen, “ifall det skulle bära till”.
■   VISINGSÖ: Hästarna Grålle och Grållan, vilka tjänstgör som remmalagahästar på ön, premiärkördes utan anmärkning. Kusken Bo Remfke hade onda aningar, för när han dan före visade Grålle H-skyltarna, så skrattade Grålle ut honom med ett olycksbådande gnägg.
■   GRÄNNA: Polkagrisförsäljaren Allan Wisbou var näst högergeneralen Lars Skiöld landets tröttaste man. Han sa:
    — Det har varit så tyst i stan i1 natt, så jag har inte kunnat sova en blund!
NATTÖPPET!
■   FALKÖPING: Mitt i natten väcktes chefen för Skaraborgsbankens filial i stan av en telefonsignal. Det var några raggare som ringde från hans egen bank. De sa: Vi vaktar stålarna åt direktörn! Raggarna hade vakat in H-slaget, råkat luta sej mot bankdörren som gav vika så att dom ramlade in i lokalen hela högen. 
    — Tack och lov att det inte var tjuvar, sa bankdirektören.
Vad gör dom på banken efter klockan tre? Ja, inte låser dom dörrarna.
■   JÖNKÖPING: Ett gäng demonstranter drog natten till dagen H genom stans gator som protest mot högertrafiken. På plakaten läste man: Högertrafik, inga bostäder, ingen åldringsvård, dubbel bilskatt.
■   GÖTEBORG: En radiobil tog natten till söndagen upp jakten på en Opel som rusade genom staden med full rulle. När Opeln stoppades på Ö Larmgatan visade sej föraren vara en kvinna. Gråtande höll hon fram en tax och sa:
     — Han kräks, jag måste till djursjukhuset!
■   KOSTER: Öarnas två trafikmärken bytte sida och så var högeromläggningen klar. Öarnas två bilister fann arrangemangen fullt acceptabla.
FÖRSTA KROCKEN!
■   HÄLSINGBORG: Kl. 06.14 inträffade första högerkrocken i landet, på Drottninggatan i Hälsingborg. En 60-årig man i en Taunus snuddade vid en parkerad Volvo. Folksamling, polispatruller och en armé av pressfotografer. Polisen skickade rapport till Rikspolisstyrelsen i Stockholm. Fotograferna fotograferade rispan på den parkerade Volvon och sist kom Volvoägaren och gnuggade bort rispan med en trasselsudd.
■   GÖTEBORG: En amerikansk dam som kom till Göteborg med flyg på dagen H, berättade att hennes taxi under vägen från Torslanda till Hotell Kung Karl varit över på vänster sida tre gånger. Till slut hade hon inte vågat titta. De engelska bilister som anlände med fartyget Svea till Göteborg klockan 06.30 på H-dagens morgon, specialpreparerades med högerinformation innan deras bilar släpptes i land. Möjligen blev de fulla i flin när de i hamnområdet möttes av en kvarglömd skylt på vilken det stod “Keep left!”
■   MALMÖ: Vid Triangeln i Malmö posterade hela natten H en grupp tyska turister. De sa: “Vi väntar på blodbadet! Dom väntar än. . . Modsen i Malmö var avundsjuka på dem som fått körtillstånd och försökte stoppa dessa bilar. De som stannade fick hela gäng av mods på kylare och bagagehuvar, just som man skulle välta Kvällspostens reportagebil, kom polisen.
“DU SKA SKJUTAS!”
■   BJÄRNUM: Rolf Rubjer körde frun till BB, hann fram en minut före trafikstoppet. Översköterskan som inte ville ha några karlar sovande över på BB, ringde polisen och ordnade körtillstånd för herr Rubjers hemresa.
■   GÖTEBORG: Göteborgs högergeneral, Folke Falkensson, hotades till livet per telefon under dagen H. En iskallt lugn stämma sa: “Jag ska skjuta dej. Jag vet vilken väg du kör. En vacker dag smäller det? Det var andra gången högergeneralen råkade ut för trakasserier. Häromdagen var det en högerhatare som skruvade loss förstubron på hans villa.
   MARSTRAND: Staden äger en (1) trafikskylt. I sista minuten före dagen H kom man ihåg att vända den helt om.
■   ÄNGELHOLM: Stora skrattet på dagen H utlöstes när två polisbilar kolliderade i en rondell.
■   ONSALAHALVÖN: Någon flyttade 4:an som tejpats över 5:an på hastighetsskyltarna så att bilisterna uppmanades köra 54 km.
■   STOCKHOLM: H-reformen ökade kvällstidningarnas upplagor. Expressen tryckte på söndagen 240.000 - ex mer än vanligt.