Tjej från Tyskland 
europamästarinna på Nordexpressen!


 
nr 41  1967
•  
Det är ute att flyga till Paris. Det är inne att åka tåg igen. Ämnar även Ni ta Nordexpressen till Paris? Bra, läs detta och åk!
•  Det finns ju en romantik kring de kontinentala expresserna, men den är betydligt överdriven. Inga nymördade politiska agenter ramlar i famnen på en när man öppnar kupédörren. Inga engelska ladies lindade i bandage från topp till tå bäres av på bår vid nån anhalt i nån nordtysk bokskog. Inga pojkar från FBI kryper omkring på vagnstaken för att norpa mikrofilmer från herrar med sydländskt utseende och briljantringar.
    Man vaknar en bit ned i Tyskland. Essen, Mülheim och Duisburg susar förbi kupéfönstret. Ruhr-distriktets tusentals skorstenar förenas i ett morgonbloss som lägger hela landskapet i dimma. Lokaltågen gäspar med kupédörrarna och släpper ut en armé morgonjäktade tyskar på perrongerna.
•  Det märks på korna när man kommer in i Belgien. På dom tyska betesfälten står korna på linje i god rättning med mulen mot Bonn och idisslar i takt. På belgiska sidan däremot betar kossorna huller om bladder, utanför Liège låg en ko på rygg med klövarna i vädret och bara sov. Det trodde man att dom skötte om på nätterna. På dagarna bör dom beta! Tänk vad ägaren ska ha blivit besviken när det vid mjölkdags visade sig att kossan bara innehöll ett mått tunn grädde. Man måste kunna lita på sina kor. Man undrar vad “sabla lata kossa” heter på flamländska? På engelska heter det visst “lousy lazy cowsy”.
    En dansk medresenär som druckit Carlsberg sen han vaknade i Osnabrück, framkastade teorin att den kvartande kossan var en s k biffko och det kan ju förklara saken. Vore man ko och visste att man var utsedd till att bli oxfilé skulle man sannolikt följa denna kos exempel, lägga sig på rygg och snarka i avvaktan på slakteribilens ankomst.
    Passagerarna på Nordexpressen är Europamästare i snabba toalettbesök. Det är så med Nordexpressen att den är express större delen av vägen, men genom Belgien är den en express med rätt att stanna vid vartenda gruvhål. Det råder strängt förbud att nyttja toaletten när tåget gör uppehåll, och eftersom det gör uppehåll stup i kvarten så vill det till raska tag. En tysk dam tangerade förmodligen europarekordet när hon i höjd med Namur klockades för ett toalettbesök på åtta sekunder.
•  En drill i Belgien förlöper sålunda: man reglar dörren med ena handen, och sköter blixtlåset med den andra, lyfter båda locken och tittar ned. Där är Belgien. Men man får inte låta sig hänföras av utsikten utan bör raskt uträtta det man ska. Det hinner man dock inte, för i det psykologiska ögonblicket tvärnitar tåget så att man far in i väggen. Nu gäller det att snabbt slå igen locket innan någon stationskarl tittar upp genom hålet och skäller ut en. När tåget rycker igång igen slänger man upp upp locket, slår en vindsnabb drill och så pang på med locket igen. Sekunden innan stationskarlen på nästa station hinner lägga sig i saken.
    En utmärkt sak med Nordexpressen är att kupéfönstren vevas upp och ned som i en bil. Det är något man värdesätter efter att ha rest i ett halvt liv med svenska tåg där man måste vissla på en tyngdlyftare för att få upp fönstren. För att inte tala om hur det var förr i världen när man skulle sitta och dra i en läderrem! Med blandade känslor erinrar jag mej hurusom jag mellan Örebro Södra och Svartå satte mej i knät på en dam när remmen gick av. Damen klarade sig men hennes exemplar av tidningen Vårt Hem rämnade i två bitar så att hon satt där med Rulle Rustibus i ena handen och Påhittiga Johansson i den andra.